در مقالات کفسابی

صدای پارکت یکی از مشکلات متداول در بسیاری از خانه‌ها است که می‌تواند تجربه زندگی در آن‌ها را ناخوشایند کند. این صداهای آزاردهنده معمولاً ناشی از نصب نامناسب، تغییرات دما و رطوبت، یا استفاده از مواد کم‌کیفیت هستند. حل این مشکل نه تنها آرامش بیشتری را به خانه می‌آورد بلکه به افزایش دوام و کارایی پارکت نیز کمک می‌کند. در ادامه این مقاله، به بررسی دقیق دلایل صدای پارکت و راهکارهای موثر برای رفع صدای پارکت خواهیم پرداخت تا بتوانید از محیطی آرام و دلپذیر بهره‌مند شوید.

 

علت صدای جیر جیر پارکت چیست؟

وقتی پارکت صدا می‌دهد، نشان‌دهنده ساییده شدن دو المان پارکت در اثر فشار است. این صدا ممکن است به دلیل ساییده شدن چوب به کلیک‌ها، دیوار یا سایر عناصر پارکت باشد. صدا تنها زمانی رخ می‌دهد که پارکت فضای کافی برای حرکت داشته باشد. یعنی اگر پارکت به درستی نصب شده و به لایه‌های زیرین چسبیده باشد، به ندرت صدایی ایجاد می‌شود.

 

عوامل صدای جیر جیر پارکت

 

زیرسازی نامناسب

ناهمواری کف می‌تواند منجر به ایجاد سر و صدا در کفپوش شود. اگر کفپوش قبلی هم همین مشکل را داشته، ایراد مربوط به زیرسازی و ناهمواری‌های کف است که باید با هم‌ارتفاع کردن کف برطرف شود. فرآیند زیرسازی باید قبل از نصب لمینت انجام شود.

 

قرار ندادن درز انبساط

در نصب اصولی لمینت، باید چند میلی‌متر فاصله بین دیوار و تایل کناری در نظر گرفته شود تا فضای کافی برای انبساط فراهم شود. در غیر این صورت، سطح لمینت متورم شده و صدا ایجاد می‌کند.

 

کلیک‌های ضعیف

نصب لمینت‌ها به کمک شیارها و برجستگی‌هایی به نام کلیک انجام می‌شود. اگر کلیک‌ها ضعیف و شکننده باشند، پس از مدتی صدا ایجاد می‌کنند. بنابراین، هنگام خرید باید از کیفیت کلیک‌های تایل‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

فوم نامناسب

پس از زیرسازی و پیش از نصب لمینت، فوم روی کف چسبانده می‌شود. این فوم عایق صدا و گرما بوده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد صدا، باید از فوم سایلنت با ضخامت حداقل 2 میلی‌متر استفاده شود.

 

رطوبت بالا

رطوبت بالا می‌تواند منجر به ایجاد صدا در تایل‌های لمینت شود. در هنگام نصب باید بین تایل‌ها گپ وجود داشته باشد. رطوبت مناسب برای جلوگیری از جیر جیر کردن پارکت، بین 35 تا 55 درصد است.

 

تغییرات آب و هوایی

تغییرات دما در فصول مختلف می‌تواند منجر به حرکت تایل‌ها و کلیک‌ها شود. در زمستان رطوبت کاهش می‌یابد و پارکت‌ها خشک‌تر می‌شوند، در حالی که در تابستان رطوبت افزایش یافته و چوب‌ها متورم می‌شوند. این تغییرات دمایی می‌تواند در ساعات مختلف روز نیز متفاوت باشد.

 

بی کیفیت بودن پارکت

اگر پارکت کیفیت پایینی داشته باشد، حتی نصابان حرفه‌ای هم نمی‌توانند مانع بروز مشکلات شوند. پارکت باید جنس چوب مناسبی داشته و تحمل فشار و انقباض و انبساط‌های طبیعی چوب را داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : کفسابی و سنگسابی هتل

رفع و گرفتن صدای پارکت و لمینت

 

برای رفع صدای پارکت چه باید کرد؟

بهترین راه برای رفع صدای جیر جیر پارکت، پیشگیری از ایجاد آن است. زمانی که پارکت صدا می‌دهد، روش‌های معمولی مانند روغن‌کاری کارساز نیستند و ممکن است نیاز به تعویض پارکت باشد. برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، از ابتدا باید از ایجاد صدا پیشگیری کنید. در اینجا چند راه‌حل اساسی برای این کار ارائه می‌دهیم:

 

1 تراز کردن کف و صاف کردن آن

صدای جیر جیر پارکت زمانی رخ می‌دهد که فضای خالی بین پارکت و کف زمین وجود داشته باشد. در این حالت، پارکت تحت فشار خم شده و صدا تولید می‌کند. بنابراین، مطمئن شوید که زمین قبل از نصب کاملاً صاف و یکدست باشد.

 

2.استفاده از کارشناسان و نصابان خبره

نصب پارکت دارای جزئیات و نکات فنی بسیاری است که تنها کارشناسان و نصابان حرفه‌ای می‌توانند به درستی انجام دهند. این کار را به متخصصان بسپارید. کارشناسان دکورچوب می‌توانند تمامی اقدامات لازم را برای شما انجام دهند.

 

3.قرار دادن درز انبساط در پارکت‌ها

تایل‌های پارکت را با فاصله 10 میلی‌متری از یکدیگر نصب کنید. این فاصله برای پوشش دادن انبساط و انقباض‌های طبیعی چوب ضروری است.

 

4.هم‌دما کردن پارکت‌ها با محیط

قبل از نصب پارکت‌ها، چند روزی آن‌ها را در محیط خانه قرار دهید تا با آب و هوای محیط خو بگیرند. این کار از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

 

5.استفاده از پارکت‌های باکیفیت

استفاده از پارکت‌ها و لمینت‌های باکیفیت، مانند محصولات آلتون ساخته شرکت دکورچوب، بهترین روش است. برای خرید پارکت با دکورچوب تماس بگیرید تا بهترین متریال‌های موجود در بازار را به شما معرفی کنند.

 

6.دادن زمان به پارکت‌ها پس از نصب

پس از نصب پارکت، مدتی به آن‌ها زمان دهید و هیچ فشاری روی آن‌ها وارد نکنید. حتی روی پارکت‌ها قدم نزنید. پارکت‌ها نیاز به کمی زمان دارند تا جای خود را محکم کرده و به شرایط جدید عادت کنند.

 

7.تعویض تایل‌های خراب

در صورت جیر جیر کردن پارکت، تایل‌های خراب و پر سر و صدا را تعویض کرده و با قطعات جدید جایگزین کنید. این یکی از معدود راه‌حل‌های پس از بروز مشکل است.با رعایت این نکات، می‌توانید از ایجاد صدای جیر جیر در پارکت‌ها جلوگیری کرده و عمر آن‌ها را افزایش دهید.

 

پیشنهاد : کفسابی نانو ساب

گرفتن صدای پارکت

 

نکته صحیح تمیز کردن پارکت

پارکت را نباید شست، زیرا چوب به آب حساس است. اما برای نظافت پارکت چه باید کرد؟ توصیه می‌شود سطح پارکت را جارو کنید و از یک بخارشوی استفاده کنید. بخارشوی با بخار آب کار می‌کند و اگر هم رطوبتی به پارکت بدهد، میزان آن بسیار کم است.فشار دستگاه را روی حداقل تنظیم کنید و به تمیز کردن پارکت بپردازید. علاوه بر این، می‌توانید از طی‌های مخصوص پارکت نیز استفاده کنید. استفاده از این طی‌ها بسیار رایج است.

 

جلوگیری از خرابی و تحلیل رفتن با کفسابی پارکت

پارکت ها با رفت و امد روزانه افراد در معرض الودگی زیادی قرار می گیرند و استفاده از روش های پیش و پا افتاده خانگی مانند استفاده از شوینده ها و حتی وایتکس باعث تخریب ذره ذره سطح پارکت می شود.هر سطحی نیاز به مراقبت دوره ای دارد. مخصوصا پارکت های چوبی و حتی لمینت نیز در معرض اسیب های زیادی قرار دارند و هر روشی برای ترمیم و تگهداری آن مناسب نیست.بهترین راه حل برای نگهداری این سطوح، کفسابی پارکت و لمینت می باشد.در این روش از مواد نانو برای افزایش استحکام و پوشش محافظ استفاده می شود تا مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی داشته باشد.همچنین افزایش براقیت و درخشانی پارکت نیز یک گزینه بسیار عالی برای افراد خوش سلیقه ای است که می خواهند انعکاس خود و نور خورشید را در آن مشاهده کنند.

 

خلاصه ای از گفته ها

صدای جیر جیر پارکت یکی از مشکلات رایج در خانه‌ها است که می‌تواند ناشی از نصب نامناسب، تغییرات دما و رطوبت، یا استفاده از مواد کم‌کیفیت باشد. رفع این مشکل به بهبود آرامش و افزایش دوام پارکت کمک می‌کند. دلایل صدای پارکت شامل زیرسازی نامناسب، نبود درز انبساط، کلیک‌های ضعیف، فوم نامناسب، رطوبت بالا، تغییرات آب و هوایی، و بی‌کیفیت بودن پارکت است. برای پیشگیری و رفع صدای جیر جیر پارکت، تراز کردن و صاف کردن کف قبل از نصب، استفاده از نصابان حرفه‌ای، قرار دادن درز انبساط مناسب، هم‌دما کردن پارکت‌ها با محیط قبل از نصب، استفاده از پارکت‌های باکیفیت و دادن زمان به پارکت‌ها پس از نصب ضروری است. در صورت بروز مشکل، تعویض تایل‌های خراب و پر سر و صدا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

نکات صحیح تمیز کردن پارکت نیز برای رفع صدای پارکت بسیار حائز اهمیت است. پارکت را نباید شست، زیرا چوب به آب حساس است. برای نظافت پارکت، ابتدا سطح آن را جارو کنید و از یک بخارشوی با فشار کم استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از طی‌های مخصوص پارکت نیز استفاده کنید. جلوگیری از خرابی و تحلیل رفتن پارکت با کفسابی امکان‌پذیر است. استفاده از شوینده‌های معمولی می‌تواند به سطح پارکت آسیب بزند، بنابراین بهترین راه‌حل برای نگهداری پارکت، کفسابی آن با مواد نانو است که باعث افزایش استحکام، براقیت و مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی می‌شود.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید